Fragrances SWATCH

En blogg som i huvudsak handlar om livet med assistanshunden Swatch men också om vardagen med SMA. En blogg med glädje, frustation, ilska, lycka och allt däremellan.

larmning

Kategori: servicehund

larmning är ett moment som är obligatoriskt för en servicehund att kunna, alltså måste swatch kunna det.. larmning kan man säga med andra ord är att han ska hämta hjälp om något händer eller om jag bara  inte har någon i närheten så kan han hämta någon. ett moment som har varit klurigt att lära in kan man kort och enkelt säga. detta momentet använder jag knappt då jag ändå aldrig går själv med honom lös eller så att han kan springa ifrån eftersom han sitter fast.. jag har använt det någon  gång hemma men  annars är det bara något vi tränar på eftersom han måste kunna det...
idag var vi hos min kära farmorr och farfar tillsammans med min kusin och skulle då gå ut. assen satt på andra våningen o jag behövde ju henne. ropa så hon hörde kunde jag inte och jag ville int ebe de andra hämta henne så jag testade om han klarade att larma även om det var  första gången där och första gången upp för en trappa, till min förvåning gjorde han en perfekt larmning trots trappan och trots att hon satt ner vilket vi inte trränat på! detta kunde då användas flera gånger under dagen och jag blir så glad när han faktiskt förstår och gör som jag säger med nygamla saker!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: